پروژه های رایگان برنامه نویسی و آموزش زبان C++ و C#
برنامه بدون خطا رویاست Program is impossible without an error
درباره وبلاگ


انجام پروژه های برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس و سی شارپ

انجام پروژه های الکترونیکی و رباتیکی

مدیر وبلاگ : سجاد سلطانی
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :














free counters

توابع و سایر اطلاعاتی که کامپایلر برای ترجمه برنامه به آن احتیاج دارد در تعدادی از فایل ها به نام سرآیند (header ) قرار دارند . پسوند این فایل ها .h است و معمولا بر روی فهرستی از دیسک به نام INCLUDE قرار دارند . باید بدانیم هر تابع مورد استفاده در برنامه ، در کدام فایل سرآیند قرار دارد و همان فایل را به برنامه اضافه کنیم . به عنوان مثال ، تابع scanf() که برای ورود داده ها از صفحه کلید است در فایلی به نام stdio.h قرار دارد .


برای اتصال فایل های سرآیند به برنامه C از دستوری به نام #include استفاده می کنیم . این دستور هم از دستورات پیش پردازنده است . پیش پردازنده ، مترجمی است که با مشاهده دستوراتی که با # آغاز می شوند اجرا می شود .

 

تعریف : <نام فایل سرآیند> #include


نکته : بین # و include نباید فاصله باشد و بین علامتهای > و < نباید فاصله باشد .


همه زبان های برنامه نویسی دارای یک بدنه اصلی می باشد .

 

<نام فایل سرآیند> #include


int main()


{


اعلان متغیرها


دستورات اجرایی

return 0 ;


}
همه برنامه ها به زبان C دارای تابع اصلی یا main هستند .البته به جز این تابع می توان تابع های دیگری هم به کار برد که طریقه نوشتن تابع ها بعدا گفته می شه . در واقع تابعها از مجموعه ای از دستورات تشکیل می شود که عملیات خاصی را انجام می دهند مثل تابع scanf()


بعد از اجرای دستورات باید مقداری به ویندوز برگردانده شود تا سیستم عامل متوجه بشه که برنامه با موفقیت به پایان رسیده است به همین دلیل آخرین دستور برنامه C با return 0 به پایان می رسد . مقداری که به سیستم عامل برمی گردونه باید از نوع int باشه به همین دلیل تابع main رو از نوع int تعریف کردم .

 

چند نکته:


1. دستور العمل های برنامه با } شروع شده به { ختم می شوند .


2. برای اضافه کردن چند فایل سرآیند به برنامه ، برای هر کدام از آنها باید یک دستور #include نوشت .


3. متغیرها در ابتدای برنامه و بلافاصله بعد از } تعرف می شوند .

 

 

چاپ اطلاعات با printf()


این تابع در فایل stdio.h قرار دارد برای چاپ اطلاعات در صفحه نمایش به کار می رود اگر این تابع با موفقیت اجرا بشه تعداد کاراکترهایی را که به خروجی منتقل می شوند را برمی گرداند در صورت وجود خطا یک مقدار منفی برگردانده می شود .


(<عبارت 2>, <عبارت 1> printf


در این تابع <عبارت 2> اطلاعاتی است که باید به خروجی برود و <عبارت 1> می تواند شامل مقدارهای زیر باشد .


1. اطلاعاتی که باید عینا در خروجی چاپ شود


2. کاراکترهای تعیین کننده فرمت خروجی . این کاراکترها نوع اطلاعاتی را که در <عبارت 2> وارد شده و باید به خروجی بروند را مشخص می کند . کاراکتر های فرمت با % شروع می شوند .


3. کاراکترهای کنترلی . این کاراکترها شکل خروجی اطلاعات را مشخص می کنند . اینکه آیا اطلاعات فقط در یک سطر باشند یا در چند سطر و یا اطلاعات با فاصله خاصی از یکدیگر چاپ شوند یا خیر . کاراکتر های کنترلی با \ شروع می شوند .


نکته : در این تابع می توان <عبارت 2> وجود نداشته باشد .


کاراکترهای فرمت تابع printf()

کاراکتر       نوع اطلاعاتی که باید به خروجی برود


%c               یک کاراکتر           


%d               اعداد صحیح دهدهی مثبت و منفی


%f                اعداد اعشاری ممیز شناور


%s               رشتهای از کاراکتر ها


%p               اشاره گر


%n               موجب می شود که تعداد کاراکترهایی که قبل از این کاراکتر به خروجی رفته است بشمارد و در متغیر متمایز قرار دهد 


%%             علامت %


این کاراکترها زیاد است ولی کاربرئ اینها از همه بیشتره اگه لازم شد بعدا می گم .
 


کاراکترهای کنترلی تابع printf()


کاراکتر      عملی که باید انجام شه


 \f              موجب انتقال کنترل به صفحه جدید می شود


\n              موجب انتقال کنترل به خط جدید می شود


\t               انتقال به 8 محل بعدی صفحه نمایش


 \"              چاپ کوتیشن ( " )


 \'              چاپ کوتیشن ( ' )


 \\             چاپ back slash


 \v             انتقال کنترل به 8 سطر بعدی
 


مثال :


#include <stdio.h>


int main()


{


printf(" C is a language ";


return 0;


}

خروجی :


C is a language


این مثال همین طور که می بینید فقط دارای <عبارت 1> است . بنابراین مقدار که در داخل کوتیشن قرار دارد چاپ می شود .


مثال :


#include <stdio.h>


int main()


{


printf("C is a language\n";


printf("and it is my favourite";


return 0 ;


}

 

خروجی :


C is a language
and it is my favourite


در این مثال همین طور که می بینید از \n استفاده شده است که صفحه کنترل را به خط بعد می برد .

 

مثال :


#include <stdio.h>
int main()


{
int x = 10 ;


float y = 15.5 ;


char ch = 'a'


printf("\n x=%d, y =%f , ch = %c" , x,y,ch) ;


printf("\n address of x is : %p",&x) ;


return 0 ;


}

خروجی :


x = 10 , y =15.500000 , ch = a


address of x is : FFF4

در دستور printf اولی کاراکتر \n سطر جاری رو رد می کنه . کاراکتر های x= عینا به خروجی می روند و با فرمت %d مقدار x یعنی 10 به خروجی می رود . سپس کاما و کاراکتر های y= عینا در خروجی چاپ می شوند . و با فرمت %f مقدار y یعنی 15.5 در خروجی چاپ می شود و ادامه هم مثل همین .


در دستور printf دومی آدرس متغیر x در خروجی چاپ می شود که این آدرس در کامپیوتر شما ممکنه فرق کنه . البته در این مورد کاملا بعدا توضیح می دهم .

 


مثال :


#include <stdio.h>


int main()


{


int count ;


printf("This is a %n test statment",&count) ;


printf("\n count = %d",count) ;


return 0 ;


}

خروجی :


This is a test statment


count = 10


کاراکتر فرمت %n مشخص می کند که تا قبل از آن چند کاراکتر به خروجی رفته است و تعداد آن را در متغیر count قرار می دهد و بعد مقدار 10 با printf بعدی چاپ می شود .

 

اگه دقت کرده باشید در بعضی مثال ها در دستورات printf در عبارت 2 آنها قبل از متغیر ها علامت & قرار دادم . این علامت وقتی قرار میگیره که شما بخواهید مقداری رو به اون متغیره بدهید و وقتی بخواهید مقداری را از متغیر ها را چاپ کند اون علامت و نمی گذاریم . حالا یک بار دیگه با دقت مثال ها رو بخوان .

 

مشاهده صفحه خروجی :


اگر برنامه هایی رو که تا اینجا آموزش دادم رو تست کرده باشید می بینید که اطلاعات زود ظاهر می شوند و بعد می روند برای اینکه اطلاعات زود از صفحه نروند از تابع getch() استفاده می کنیم این تابع منتظر می ماند تا شما کلیدی رو فشار بدهید بعد برنامه بسته می شود . الگوی این تابع در فایل conio.h قرار دارد . این تابع کاربردهای زیادی داره که بعدا می گم .


پاک کردن صفحه نمایش :


بهتر است که قبل از هر بار که خروجی چاپ می شود صفحه نمایش پاک شود برای این کار از تابع clrscr() که در فایل conio.h قرار دارد استفاده کنید .





نوع مطلب : آموزش برنامه نویسی ++C، 
برچسب ها : آموزش برنامه نویسی c، آموزش،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 2 بهمن 1387
سجاد سلطانی
جمعه 17 خرداد 1398 11:45 بعد از ظهر

Awesome blog you have here but I was curious about if you knew of any message boards that cover the same topics discussed in this article? I'd really like to be a part of community where I can get comments from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers!
شنبه 16 آبان 1388 01:38 بعد از ظهر
واقعا توضیحاتتون عالیه. خیلی ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو